آگاهي از بروزرساني وبلاگ

براي دريافت آخرين مطالب ، ايميل خود را وارد كنيد (فراموش نكنيد كه بر روي لينك فعالسازي كه براي شما ايميل ميشود كليك كنيد!):

Powered by FeedBurner

۱۳۸۹ مهر ۱۰, شنبه

مطالعه و درس خواندن صحيح و موثر بخش سوم و آخر: تمركز حواس و روشهاي تقويت آن


بسياري از دانشجويان بسيار مطالعه ميكنند اما بدليل عدم توانايي در تمركز حواس ، هنگام مطالعه نميتوانند به نتيجه دلخواه دست يابند . بدون تمركز حواس يادگيري مثمر ثمر نخواهد بود .  همه افراد توانايي تمركز دارند چون تمركز نسبي است كسي نميتواند ادعا كند كاملا حواس پرت است و يا هميشه تمركز حواس دارد . تمركز در موضوعاتي كه تفكر و تجزيه و تحليل دارند مشكل و در موضوع هايي كه جنبه سرگرمي دارند بسيار آسان است.
تمركز حواس يعني عوامل حواس پرتي را به حداقل رساندن . تمركز هر شخص به نسبت كاهش عوامل حواس پرتي او افزايش مي يابد و بنا به تغييرات موقعيت ذهني و محيطي او تغيير ميكند . تمركز يك امر اكتسابي است و بايد هر روز پرورش و جهت داده شود و هركس با هوش عادي خود ميتواند به آن دست يابد.

منشا حواس پرتيحواس پرتي يا منشا ذهني و دروني دارد يا منشا بيروني و محيطي.
حواس پرتي دروني و ذهني: عبارتست از اشكالات فكري انسان و انديشه هايي كه موانعي بر سر راه تمركز دقيق بر مطالعه و تمركز حواس ايجاد ميكنند اين موانع شامل مواردي چون درد و رنج ، غم و غصه ، خشم و شادي ، سردرد و ... ميباشد. 
حواس پرتي بيروني و محيطي: آنچه كه محيط پيرامون فرد ارتباط پيدا ميكند و يا تحريكات غير عادي محيطي مانند نور شديد يا ضعيف ، صداهاي ناهنجار ، روشن بودن وسايل صوتي و تصويري و نظاير اينها ممكن است فرآيند تمركز حواس را با اشكال مواجه كند.
رهايي از حواس پرتي در افراد مختلف متفاوت است و به حالت دروني و مكان و موقعيت آنها بستگي دارد . وقتيكه تمركز حواس فردي دچار اختلال شد بهتر است بگويد در اين لحظه و در محيط فعلي حواس پرتي من بيشتر و ميزان تمركز من بهتر است و خود را انساني به كلي حواس پرت قلمداد نكند ( به خود تلقين منفي نكند ) . حواس پرتي بيشتر علل دروني دارد و به خود فرد ، ويژگيها ، حالات روحي رواني و عادات فردي بستگي دارد . بي شك حواس پرتي با منشا بيروني آسانتر از حواس پرتي دروني برطرف ميشود . پس ميتوان با تمرين و بدون توجه به عوامل محيطي مانند سر و صداي زياد ، شلوغ بودن محيط و حتي داخل وسايل نقليه عمومي تمركز حواس خود را حفظ كرد اما نميتوان در حالت گرسنگي يا نگراني شديد و ناراحتي فكر با تمركز مطالعه كرد . تجربيات زيادي اين موضوع را تاييد كرده است كه انسان ميتواند در محيط پر سر و صدا و ناآرام با تمركز كافي مطالعه كند.
روشهاي تقويت تمركز حواس:بدون تمركز حواس ممكن است درك مطلبي كه فقط يك ساعت زمان لازم داشته باشد ، ساعتها وقت بگيرد اما فهميده نشود لذا كاربرد روشها و فنوني كه به خواننده كمك كند تا هنگام مطالعه فعال باشد ، تمركز حواس را تقويت و مهارت فرد را در ايجاد تمركز حواس هنگام مطالعه افزايش ميدهد . اين روشها عبارتند از:
1- آمادگي براي مطالعه: براي شروع مطالعه ابتدا بايستي خود را از جهات گوناگون آماده كرد زيرا حداكثر آمادگي ، مقدمه اي براي علاقمندي به مطالعه و يادگيري بهتر ميباشد . منظور از آمادگي ، پيدايش تمام شرايطي است كه شخص را قادر ميسازد تا با اطمينان به موفقيت و اعتماد به نفس ، به تجربه خاصي بپردازد.
2- آمادگي بدني: گاهي وجود بيماريهايي مانند زخم معده ، ميگرن ، سردرد و نظير اينها باعث از بين رفتن تمركز حواس و مانع مطالعه فرد ميشود و فرد تا بدست آوردن تندرستي كامل قادر به برقراري تمركز حواس نيست و انگيزه كافي براي مطالعه ندارد.
3- آمادگي ذهني: آمادگي ذهني را ميتوان از خصوصياتي نظيررشد گوياي سالم ، قدرت تفسير و تعبير اشكال و توانايي درك هماننديها ميان كلمات مشخص كرد.
مطالعه ثمربخش از دو عامل متاثر است:يكي علاقه مسبت به مطالب خواندني و ديگري كاربرد ماهرانه فنون مطالعه نسبت به مطلب خواندني كه سبب ميشود تا شخص به مطالعه بيشتر بپردازد ، مطالعه بيشتر منجر به بهتر شدن فنون مطالعه ميشود ، كاربرد فنون بهتر ، مطالعه را آسانتر ، سريعتر و لذتبخش تر ميسازد ؛ در نتيجه علاقه خواننده نسبت به مطالعه افزايش مي يابد .
يكي از راه هاي برقراري تمركز حواس اين است كه مطالعه در آن ساعت از روز انجام گيرد كه براي فرد مناسبتر است . اما تعيين مناسبترين زمان براي مطالعه امري دشوار است و به عادات فردي بستگي دارد . تعيين زمان و مقدار مطالعه باعث برقراري تمركز حواس ، عدم سردرگمي ، جلوگيري از اتلاف وقت و انرژي و فهميدن بهتر مطلب ميشود.
محيط آشناي يك اتاق مشخص ، در حين مطالعه موجب تمركز بيشتر حواس ميشود زيرا لوازم آن اتاق هر روز پيش چشم شما است و كمتر توجهتان را به آنها جلب ميكند . ثابت بودن مكان مطالعه و مشخص بودن آن به علت دسترسي به آن و فراهم بودن وسايل مورد نياز از قبيل كتب درسي و لوازم التحرير جهت مطالعه ، موجب تمركز حواس بيشتر هنگام مطالعه ميشود . پس يكي از بهترين راه هاي برقراري تمركز ، اختصاص دادن يك اتاق مجهز به آنچه لازم داريد ، در موقع مطالعه است.
براي داشتن تمركز به هنگام مطالعه بايد خود را از دنياي خارج جدا كنيد و محيط مناسبي براي مطالعه برگزينيد . چنين محيطي بايد آرام ، روشن و داراي هواي مناسب باشد.
هيچ چيز به اندازه سر و صدا ، خسته كننده و مانع تمركز حواس نيست.
زمانيكه تصميم گرفتيد بايد مطالعه كنيد اما دوستان يا هم اتاقي هاي شما درخواست ميكنند كه دور هم جمع شويد ؛ هنر گفتن "نه" را در خود تقويت كنيد . تا به تنهايي و با تمركزي بهتر به مطالعه بپردازيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر