آگاهي از بروزرساني وبلاگ

براي دريافت آخرين مطالب ، ايميل خود را وارد كنيد (فراموش نكنيد كه بر روي لينك فعالسازي كه براي شما ايميل ميشود كليك كنيد!):

Powered by FeedBurner

۱۳۸۹ مهر ۲۰, سه‌شنبه

مقايسه هليكوپترهاي ويرانگر نظامي AH-64 و Mi-28 - بخش دوم و آخر


هليكوپتر نظامي Mil Mi-28Havoc :در شرايط واقعي نبرد در افغانستان بود كه روسها فهميدند نميتوانند هر دو ويژگي تهاجمي و ترابري را يكجا داشته باشند . از اينرو با تجربيات حاصل از طرح Hind ، شروع به طراحي يك هليكوپتر تهاجمي نمودند . تلاشي كه در آخر منجر به توليد دو هليكوپتر كاملا متفاوت گشت: Mi-28 از شركت ميل و Ka-50 كاموف ، در هر دو بدنه اي باريك و كشيده و توانايي مانور بالا ديده ميشد ، هرچند طرح كاموف به دليل برخورداري از دو ملخ اصلي عكس گرد و حذف ملخ دم براي اهداف شكار تانك بسيار بهتر بود.


شوروي توسعه و بررسي هر دو طرح را در دستور كار قرار داد تا آنكه با فروپاشي آن نظام در سال 1991 تا سالها هر دو پروژه حالتي تعليق گونه را سپري كردند تا آنكه در سال 2003 فرمانده نيروي هوايي روسيه اعلام نمود Havoc هليكوپتر تهاجمي اصلي اين نيرو در آينده خواهد بود.
هليكوپتر Mi-28 از هر جهت براي ايفاي نقش يك پرنده تهاجمي مناسب است ، طول بدنه آن به 17 متر ميرسد حال آنكه با دارا بودن ملخ اصلي بزرگي به قطر 17.2 متر بصورت پنج پر و ملخ x شكل 3.84 متري ميتواند انواع مانورهاي رزمي را از سر خوردن تا چرخشهاي سريع انجام دهد . از لحاظ ديناميكي Mi-28 بسيار پرتوان است و اين توان بالا در كنار مسلسل گتلينگ 30 ميليمتري كه داراي يك برجك گردان بسيار مناسب نيز هست ميتواند آنرا براي مبارزه با نيروهاي چريكي و مانند آنها تبديل به يك ايده آل نمايد.
در طراحي كابين Mi-28 ويژگيهاي ايمني خلبان و افسر تسليحات بخوبي مدنظر قرار گرفته بگونه اي كه برخي كارشناسان مقاومت اين كابين در مقابل انواع پرتابه ها تا كالبر 23 ميليمتر را بينظير ميخوانند ، هر چند اين طراحي باعث استفاده گسترده از شيشه هاي ضدگلوله در Mi-28 شده تا روسها نيز به مانند امريكاييها مجبور باشند از شيشه هاي بي انهناي ضدگلوله استفاده نمايند . كابين Havoc فاقد ويژگيهاي يك كابين كامل است.
ميل با تعريف استاندارد N براي Mi-28 توانست بار ديگر روح تازه اي در كالبد اين طرح بدمد ، رادار ميليمتري قرارگرفته در بالاي پروانه اصلي را ميتوان مهمترين تغيير ظاهري اين مدل دانست ، Mi-28N با دارا بودن ساختار دماغه پيشرفته خود ميتواند در همه گونه شرايط جوي و تمام مدت شبانه روز به انجام ماموريت بپردازد . جلونگر فروسرخ ، سيستمهاي هشدار ليزري و دوربين تلويزيوني موجود در ساختار دماغه توانايي هاي جديدي را به اين مدل اعطا نموده است.
نيروي پيشران Mi-28 توسط دو دستگاه موتور TV3-117VM ساخت كليموف هر يك با تواني در حدود 1550 كيلووات تامين ميگردد كه اجازه ميدهد اين پرنده مرگ آفرين تا حداكثر سرعت 300 كيلومتر در ساعت را تجربه كند . هرچند قابليتهاي ديناميكي آن به قدري بالا است كه ميتواند در حركت به طرفين و يا پشت سر تا 100 كيلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد و همه اينها زمانيكه بدانيم حداكثر وزن برخاستن آن 11660 كيلوگرم است ، بسيار اعجاب انگيز ميشود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر