آگاهي از بروزرساني وبلاگ

براي دريافت آخرين مطالب ، ايميل خود را وارد كنيد (فراموش نكنيد كه بر روي لينك فعالسازي كه براي شما ايميل ميشود كليك كنيد!):

Powered by FeedBurner

۱۳۸۹ مهر ۱۸, یکشنبه

مقايسه هليكوپترهاي ويرانگر نظامي AH-64 و Mi-28 - بخش اول


هليكوپتر نظامي AH-64 Apache :پس از پايان نبرد ويتنام وآشكارشدن كاستي هاي كبرا ، نيروي زميني ارتش ايالات متحده ، مناقصه اي براي توليد هليكوپتر تهاجمي آينده اين نيرو برگزار كرد . دو شركت لاكهيد مارتين و هيوز با ارائه دو طرح مجزا در اين مناقصه شركت كردند تا در انتها طرح شركت هيوز برگزيده شد.


طراحان هيوز به خوبي با نيازمنديهاي يك هليكوپتر تهاجمي آشنايي داشتند ، حاصل طرح آنها پرنده اي بود كه با بدنه باريك و كشيده خود ، به خوبي براي ماموريتهاي پر زد و خورد و تهاجمي آمادگي داشت . در دو سمت اين بدنه 17.76 متري كه به Apache كمك شاياني در اجراي مانورهاي تند ميكرد دوباله بزرگ قرار داشت كه به آن اجازه ميداد مقدار بسيار بيشتري از تسليحات را حمل كند.
ملخ اصلي AH-64 داراي 14.63 متر قطر بوده و با حالت x شكل خود توانايي بالايي را براي اين پرنده سياه پوش به ارمغان مي آورد ، Apache از يك ملخ دم به قطر 2.79 متر نيز بهره ميبرد . سيستم انتقال نيرو و حفظ تعادل در AH-64 بگونه اي طراحي شده كه توان بالايي را در انجام مانورهاي پيچيده به آن هديه ميكند.
يكي از استادانه ترين طراحي هاي آپاچي در كابين آن صورت گرفته است . اين كابين با دارابودن چيدمان پشت هم براي خدمه و همچنين ارائه زاويه ديد فوق العاده به افسر تسليحات ، كمك شاياني به انجام موفق عمليات توسط گروه پروازي مينمايد . در طراحي ساختمان كابين هيچ انهنايي به چشم نميخورد كه دليل آن استفاده از شيشه هاي خاص در آن است ، بگونه اي كه كابين بصورت كامل در برابر گلوله هايي با كاليبر 12.7 ميليمتري مقاوم بوده و ميتواند بصورت نسبي در مقابل پرتابه هاي 23 ميليمتري نيز از خود مقاومت نشان دهد. (كاليبر اسلحه كلاشنيكف 7.62 ميليمتر است)
هليكوپتر Apache براي اولين بار در درگيريهاي 1989 پاناما طعم جنگ واقعي را چشيد و بصورت جدي در 1991 و عمليات طوفان صحرا به آزمايش گذاشته شد . پس از پايان اين نبردها و انجام بررسي هاي فراوان ، مقامات امريكايي استاندارد D يا Long Bow را تعريف نمودند ، ارتقايي كه يك تولد جديد براي AH-64 بود . AH-64 D Long Bow از موتورهاي پرتوان تر T700-GE-701 بهره ميبرد كه هر يك از اين دو موتور قادر به توليد 1265 كيلووات براي پرنده 9525 كيلوگرمي هستند و به آن اجازه ميدهند به حداكثر سرعت 293 كيلومتر بر ساعت دست يابد ، سرعتي كه در صورت همراه گشتن با مانورهاي تند و پر جنب و جوش ميتواند هر ميدان نبردي را تبديل به يك جهنم نمايد!
از نظر تسليحات ، آپاچي ميتواند با بهره گيري از رادار ميليمتري  ساخت "نورث روپ گرومن" كه روي توپي پروانه اصلي آن نصب گشته و يا ساختاز دماغه پيشرفته خود كه داراي تجهيزات پيشرفته اي مانند جلونگر فروسرخ يا FLIR ، مسيرياب و هدفگير ليزري ، دوربين تلويزيوني و... است گستره عظيمي از مهمات زا مورد استفاده قرار دهد كه در اين ميان موشكهي هوا به هواي SideWinder و SideArm و يا موشكهاي هوا به زمين HellFire ميتوانند هوا و زمين را بر دشمنان تيره و تار نمايند.
پرنده مورد بحث از نظر صادرات نيز بسيار موفق بوده و با صدور به كشورهايي مانند عربستان سعودي ، اسراييل ، مصر ، يونان ، ژاپن و ... توانسته در عملياتهاي گوناگون شركت كند . در عين حال نيروهاي مسلح ايالات متحده نيز بيش از 800 فروند از اين هليكوپتر را در اختيار دارند كه همه آنها تا سال 2006 به استاندارد D ارتقا پيدا كردند و با توجه به پيشنهاد طرح 
Block lll براي ارتقاهاي آتي ، به نظر ميرسد آپاچي حداقل تا سه دهه ديگر بعنوان ستون فقرات تهاجمي هوانيروز ارتش ايالات متحده در خدمت باقي بماند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر